Vars ända uppgift är att bli 1 miljon rikare på 5 år, 2015 startade vi !!
Skitsamma hur många år det tar vi sätter målet på 10 miljoner istället

664210 kr


2016-09-24

Vecka 38

Jag har ju öppnat ett till konto nu så nu kör jag både Avanza och Nordnet dels för att på Avanza kan jag ha aktier utan att påverka krediter och dylikt som jag har nordnet portföljen.

 Så på Avanza har jag fler Telia aktier och kommer ha troligen fler längre fram om inte kursen helt sonika skulle gå spikrakt up.
 Annars får vi se vad de blir för mer aktier där har inga direkta planner för tillfället utan jag avvaktar så länge räntorna ligger på noll.

Nordnet konto har ju gått stegvis uppåt och jag provat köpa lite fler Bear certifikat denna veckan och kommer nog fortsätta göra det för att testa en ny strategi.

Vi kan titta lite på grafer och annat kul



Ensak som börjar tära lite på en är att man är så oerhört ensam, jag trodde kanske inte de skulle bli eller vara så extremet ensamt men de finns verkligen INGEN runt och kring en som har ett extremet intresse för sparande eller aktier.
Har några kollegor på jobbet som är lite intresserad men de känns som man ligger på en helt annan nivå, eller så har jag någon form av fantasi hur andra bör vara jag vet inte.
Men de känns ändå väldigt ensamt de får en att tänka endel också vad sjutton skall man med alla pengar till i framtiden........ Som sagt mitt mål blir ju att försöka få igång business och kunna anställa människor och på så sätt träffa människor.
Men de ligger 5-6 år framåt i tiden på tal om tiden ja borde nog kanske ändra rubriken för de ser inte ut att vara möjligt att få ihop 1 miljon på 5 år ser mer ut att bli 7 år men de gör inget så länge de inom 10 år så är de ju lungt för mindel.

De finns ju så otroligt mycket mer att se och jobba för bara att man just nu känner sig lite lite fast i en liten box. men men de väl bara kämpa vidare antar jag.

Hoppas alla får en riktigt trevlig helg jag skall själv ta en kopp varm oboy och ta de lungt och läsa lite.

4 kommentarer:

  1. Känner samma sak, men blir ensam i sitt intresse. Har märkt av hur en del bekanta av ändrat inställning till mig sedan jag odlat lite pengar: en bekant ville nyligen låna pengar. Vidare har jag under de senaste åren haft ytterligare en vän som kryssar mellan timanställningar. I vårt umgänge blir det oftast jag som får bjuda, vilket jag inte ställer upp på längre.

    Men du har oss andra rackare på forumet som du kan bolla tankar med :) Jag kan känna nu när kapitalet börjar växa till sig, vad är det för poäng? Pengarna kan inte vara självändamålet, utan vad man gör med dem.

    SvaraRadera
  2. Ja exakt så känner jag också ingen i min bekantskap brinner riktigt mycket för det, låna ut pengar har jag gjort ganska mycket innan jag fick upp så här mycket pengar. Men har försökt sätta mig in i deras situation och påverka den för att få personerna i fråga att sluta låna.
    Många tar den enkla vägen genom att låna pengar för att dom har gjort sig av med pengar den månaden, själv så sparar jag 10.000kr varje månad och trots de har jag oftast 2000-3000kr över varje månad då har jag budgeterat för ca 5000kr.
    Att bjuda folk på mat och grejer när man är ute är OKEJ om man själv har bjudit ut dom men sitter man väl ute på plats och kompisar/vänner vet att man har mycket pengar och de förutsätter att man skall bjuda då blir de att man bjuder 1 gång sedan hittar man på saker med andra vänner och inte har någon kontakt med de andra någon mer gång.
    Jag har själv aldrig hamnat i den situationen utan var och en oavsett hur mycket du har så hjälper man varandra. Har någon för lite pengar beroende på några omständigheter så hjälper man ju så klart till men då får de finnas bra belägg för de.

    Ja det är baneman tur vet inte vad jag skulle gjort annars :)
    Ja jag på senare tid har tanken kommit upp vad skall jag med alla pengar till men då kan jag bara kolla på högersida här på sidan aa betala av ett lån åt min kära mor, starta ett eget bolag och gå ner i tid på min nuvarande tjänst för att satsa mer på de egna bolaget.

    Att få pengarna att rulla in de är för mig super mega prio numera jag menar varför leva och jobba 30-40 år med något man kanske inte brinner för, nu brinner jag förvisso för de yrket jag har men de ju alltid någon annan som sätter vilka arbetsuppgifter man skall ha också vidare.
    Sedan gör de ju inte direkt roligare att veta att man har kollegor som tjänar mer pengar trots att jag kan mer än dom de är för mig en riktigt bitch slap.
    Hade jag vetat att de skulle vara så otrolig stor skillnad på människor och människor så hade jag nog börjat spara för 10 år sedan men men dum som man är så tog de 10 år innan man börja med de :(

    SvaraRadera
  3. Jag försöker att fördela mitt kapital ganska jämt över aktier och fonder. Just nu ligger aktiesidan på ca: 36% och därför bygger jag på fondsidan så jag istället har: 70% fonder + 30% aktier. En del av min strategi är "beräkna på den långsamma inlärningen". Jag vill helst undvika dumma köp, och börjar därför långsamt med aktier. Indexfonder är generellt inte lika volatila, och därför är det bättre att lägga pengarna där om jag inte har ett uppenbart case på gång.

    För egen del har det inneburit split mellan mig och vännerna eftersom jag tillhör fåtalet i mitt gamla umgänge som har en högskoleexamen. Detta har skapat inkomstskillnader, vilket gör att vänner, implicit förväntat sig att bli bjudna. Eller så låter dom sig bli bjudna av gammal vana och inte längre tänker på det?

    Jag avvecklar en del av mitt gamla umgänge eftersom dessa mer är besatta av "hur pengar skall fördelas i samhället" men ställer sig aldrig frågan: "hur skapas arbetstillfällen + kapital".

    SvaraRadera
  4. De låter som en bra ide tycker jag bättre att vara försiktig ju.
    Jag har ju kört all in mer eller mindre och säkert gjort en massa dumma köp men men.

    För mig är de lite tvärt om jag är inte värd eller ses ner på för att jag just inte har någon högskoleexamen.
    De är också därför jag har troligen har en sämre lön än de flesta men trots de så är de ändå mig de frågar som jag tycker de dom SOM bör kunna de inte jag eftersom dom har en högskoleexamen INTE jag så ibland försöker jag att låtsas som att jag inte kan de just för att slippa hjälpa till då de inte ligger till min fördel på långa vägar.
    Men men de bara kämpa vidare ju du kommer snart hitta nya vänner ändå som vill liknande som du vill.
    Att du har kompisar eller vänner som vill bli bjudna av gammal vana låter i mina öron som ren och skär snyltning att ta människor för en vana är farligt.

    Det gör du nog rätt i jag tycker inte heller om att de skall fördelas jag menar om man nu skall vara på den nivån då skall alltså allt arbete också fördelas och hur skall de gå till exempelvis ingen behöver vara chef längre WOW tänker bara jag då haha.
    Hela debatten om jämställdhet tycker jag har urartat fullständigt bara att man vill utföra tvångs kvotering känns ju sådär lagom genom tänkt.

    Nej allas lika värde de kan jag hålla med om men olika löner beroende på arbetsbelastning och ansvarsgrad tycker jag är rimlig. Sedan bör man absolut inte sätta en lägre lön vare sig kön eller sexualitet eller vart man kommer ifrån.
    Egentligen tycker jag inte heller man skall sätta en lön utifrån Högskola heller utan snarare hur man presterar och som sagt ansvarsgrad och arbetsbelastningen.

    SvaraRadera